miercuri, 16 septembrie 2009

Contraofensiva PSD: control
politic în şcoli

Miercuri, 16 Septembrie 2009
De mâine, Ecaterina Andronescu are ultimul cuvânt în ceea ce priveşte delegarea în funcţiile de conducere din şcoli şi inspectorate. Un ordin de ministru, emis astăzi de Ministerul Educaţiei, le ia puterea inspectoratelor şcolare de a detaşa, pe funcţiile care nu au fost ocupate prin concurs, directori sau inspectori. Dacă până acum această atribuţie le revenea inspectorilor generali, de acum încolo toate numirile vor trece prin biroul
lui Andronescu. Acest lucru intră însă în contradicţie cu noua lege a educaţiei, care va intra în vigoare pe 1 septembrie 2010.
Revoluţie în şcoli: comunitatea
va impune materii de studiu

Andreea Archip
Miercuri, 16 Septembrie 2009
1 SEPTEMBRIE 2010. Părinţii, reprezentanţii municipalităţii şi oamenii de afaceri îşi vor putea da cu părerea în privinţa materiilor pe care ar trebui să le studieze copiii la şcoală. Şcolile cad pe noi, copiii merg pe jos kilometri întregi, iar la evaluările internaţionale avem cele mai slabe rezultate. Noua lege a educaţiei naţionale ar veni ca un colac de salvare pentru învăţământul românesc aflat cu un picior în groapă dacă acesta ar primi finanţarea promisă, de 7% din PIB pentru a revitaliza infrastructura, începând cu anul şcolar următor. Tot atunci ar trebui ca şi actul normativ să intre în vigoare. „Într-adevăr, sunt necesari mulţi bani pentru aplicarea legii, dar dacă vom primi cei 7% din PIB, chiar dacă nici PIB-ul nu mai e ce-a fost, o să ne descurcăm”, este încrezătoare Doina Pană, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Părerea părinţilor contează Astfel, potrivit noii legi, care ar urma să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2010, urmează să fie schimbate nu doar modalităţile de evaluare a copiilor, ci vor fi regândite toate programele şcolare. Astfel, există posibilitatea ca două şcoli de acelaşi profil să le predea copiilor lucruri diferite. Motivul: 20% din totalitatea disciplinelor care trebuie predate la clasă vor fi alese de consiliul de administraţie, adică de profesori, părinţi şi angajaţi ai primăriei, deopotrivă. Noutăţile se ţin lanţ: părinţii nu vor da pe la şcoală doar la puţinele şedinţe organizate de învăţători sau diriginţi. Asta, întrucât trebuie să fie o parte activă în viaţa unităţii de învăţământ, o treime din consiliul de administraţie al acesteia fiind format din părinţi. Nici reprezentanţii municipalităţii nu vor mai face act de prezenţă la şcoală doar când trebuie „să-şi recite” discursul de început de an. Vor avea reprezentativitate de 33% în consiliul şcolii. Pot să-şi dea cu părerea cu privire la ce trebuie să înveţe copiii şi afaceriştii din comunitate, şi în funcţie de ce fel de „meseriaşi” au nevoie. Ei pot acorda şi burse elevilor merituoşi. Dacă până acum învăţământul avea ca rezultat un amalgam de cunoştinţe, odată cu aplicarea noii legi, finalitatea procesului educativ ar trebui să fie competenţele elevilor.