miercuri, 1 septembrie 2010

Disponibilizări pe bandă făcute la cererea Ministerului Educaţiei

Disponibilizări pe bandă făcute la cererea Ministerului Educaţiei

Sute de angajaţi din învăţământ au rămas fără locurile de muncă, începând cu data de 1 septembrie. Printr-un ordin al ministrului Educaţiei transmis pe 24 august au fost desfiinţate în şase zile posturile de: administratori, fochişti, secretare, şoferi, paznici sau documentarişti din cadrul celor 42 de Case ale Corpului Didactic.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că a fost nevoie de această reducere de personal pentru a face economii la buget. Noi ne întrebăm ce economii vor fi realizate, în condiţiile în care, după micşorarea cu 25 la sută a salariilor, aceşti angajaţi câştigă în medie 600 de lei? În plus, atribuţiile personalului auxiliar şi nedidactic vor fi preluate de personalul didactic, ceea ce este umilitor, dacă ne gândim că munca unei femei de serviciu sau secretare, de exemplu, va fi făcută de un metodist sau un cadru didactic, fără bani în plus.
Prin aceste reduceri de personal activitatea în aceste instituţii va avea de suferit, iar numărul şomerilor va creşte.
Atragem atenţia pe această cale că angajatorul, la presiunea ordinului dat de Ministerul Educaţiei nu a respectat prevederile contractului colectiv de muncă unic la nivel naţional care prevede o perioadă de preaviz de 20 de zile şi nici pe cele ale Codului Muncii, prin care concedierea unor angajaţi se face cu respectarea perioadei de preaviz de minim 15 zile.
În aceste condiţii FSLI anunţă că va acţiona în instanţă angajatorul pentru nerespectarea prevederilor legislative privind desfiinţarea acestor posturi.
Cu problema reducerilor de personal auxiliar şi nedidactic se confruntă şi universităţile, cărora le-a fost încălcată autonomia. La nivelul învăţământului superior vor fi desfiinţate 400 de posturi, ocupate de paznici, femei de serviciu sau bucătărese.

Pentru detalii suplimentare:

Contact:
Simion Hancescu, prim vicepreşedinte FSLI: 0722.779.716
Liviu Marian Pop, secretar general FSLI: 0744.473.459
Marilena Gheorghiţă, Departament Comunicare FSLI: 0728.999.847

Ordin nr. 4.717/23.08.2010 privind modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ

Ministerul modifică în mod nelegal structura consiliului de administraţie al şcolii
Recentul Ordin nr. 4.717/23.08.2010 privind modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ încalcă flagrant Legea învăţământului, stabilind o altă structură a consiliului de administraţie, diferită de cea impusă de lege. În mod nepermis, Ordinul nr. 4.717/23.08.2010 adaugă la lege, reglementând situaţii care nu au fost avute în vedere de autoritatea legiuitoare (Parlamentul).


Potrivit art. 145 din Legea învăţământului nr. 84/1995, Consiliul de administraţie al unităţii de învaţamânt este format din:
1) director
2) director adjunct
3) reprezentantul consiliului local
4) reprezentantul primarului
5) reprezentanti ai parintilor
6) 1-5 reprezentanti ai cadrelor didactice
7) reprezentantul agentilor economici
8) un reprezentant al elevilor, pentru ciclul secundar superior

Se poate oserva că, într-o primă situaţie, Ordinul exclude reprezentantul agenţilor economici din structura obligatorie a consiliului de administraţie (deşi legea nu permite o asemenea posibilitate), incluzând însă contabilul sau contabilul şef *** al unităţii de învăţământ, persoană/funcţie care nu a fost avută în vedere de lege.
De asemenea, deşi legea nu permite acest lucru, Ordinul impune ca, pentru unităţile de învăţământ din mediul rural, care au în componenţă structuri şcolare din satele care aparţin localităţii respective, reprezentarea cadrelor didactice să fie facută de către cadrul didactic coordonator al structurii - fapt ce încalcă dreptul cadrelor didactice şi al consiliului profesoral de a-şi alege toţi reprezentanţii în consiliul de administraţie; astfel, este contrazisă atât legea, cât şi paragraful anterior al ordinului.
În mod nelegal, Ordinul vorbeşte despre prezenţa în consiliul de administraţie a reprezentantului asociaţiei de părinţi, în condiţiile în care legea face trimitere la reprezentantul părinţilor. Între cele doua noţiuni - reprezentantul asociaţiei de părinţi şi reprezentantul părinţilor - nu există identitate. Ordinul încalcă astfel şi dreptul constituţional al persoanelor la libera asociere, pentru că induce obligativitatea constituirii asociaţiilor de părinţi la nivelul unităţilor de învăţământ, întrucât permite numai reprezentanţilor acestor asociaţii (şi nu reprezentanţilor părinţilor în ansamblul lor, cum ar fi legal) participarea la consiliul de administraţie.

Adoptarea acestui ordin este un simulacru de tehnică legislativă, este încă un exemplu de incompetenţă şi reacredinţă.