marți, 29 decembrie 2009

Stimati Colegi,

Sarbatorile Craciunului fiind Sfinte am amanat cat ma putut de mult trimiterea acestui mesaj catre dumneavoastra, din dorinta de a nu va strica aceste Sarbatori.

Este insa de datoria mea sa incerc sa fiu cat se poate de atent la tot ce poate afecta Invatamantul, Educatia in relatia cu cei ce ar trebui sa asigure cele mai bune conditii pentru a asigura acest drept, Dreptul la Educatie, tuturor cetatenilor Romaniei.

Va propun ca, prin date, fapte, sa vedem ce ne rezerva acest guvern care a trecut, prin bugetul pe care il propune, profesionist, pentru anul 2010.
Si nu putem sa vedem acest lucru decat prin cifre, fapte si elemente ce pot fi verificate si nu trucate, pentru ca sa nu ne spuna nimeni Sa ne fie rusine!:
- In 22.10.2008, atunci cand a fost prezentat bugetul pe 2009, Educatiei si cercetarii ii reveneau, prin grija guvernului PSD+PD-L ( sau invers, ca tot nu conteaza), 34,6 mld. lei, cu 31% mai mult fata de 2008 - http://www.zf.ro/politica/care-sunt-principalele-prevederi-ale-bugetului-pentru-2009-prezentat-in-prima-discutie-in-sedinta-de-guvern-3350313/ , respectiv , in 13!!!-02-2009, bugetul Educatiei a fost aprobat pentru suma de 34,739, cu promisiuni de rectificare pozitiva - http://portal.edu.ro/index.php/articles/mediacover/7177 . Acest procent, reprezenta , chiar cu putin mai mult decat 6 % din PIB-ul estimat de 578,5 miliarde lei.

- Conform http://www.mediafax.ro/economic/ministerele-primesc-mai-multi-bani-in-2010-5200653/ Educatia a primit in anul de gratie 2009 – 10,9 miliarde (vezi parantezele care ne fericiesc ca primim mai multi bani decat anul trecut). Deci , conform Mediafax Educatia si sportul primesc mai multi bani 14,5 miliarde, in timp ce anul trecut primisera mai putin ( Educatia 10.9+ 0,475 Sportul = 11,375!)




- Conform insa cu ceea ce puteti gasi pe Realitatea TV si nu numai - http://www.realitatea.net/exclusiv--ministerul-de-finante-a-intocmit-proiectul-de-buget-pe-2010--vezi-documentul_692900.html , Educatia + Sportul vor primi 6,09 miliarde, in timp ce pentru Comunicatiile, ce au asigurat la alegeri un flux perfect de informatii, s-a marit bugetul cu cu 85%, respectiv s-a marit cu 59% pentru Curtea Constituţională, care a declarat constitutionala Legea 329 , Legea Salarizarii Unitare in care persoane cu aceeasi functie si calificare au salarii diferite (va dati seama ce constitutionale sunt legile cu reducerile salariale ce vor veni!!!!). Campion este Secretariatului General al Guvernului, al cărui buget a fost dublat, Adminsitraţia prezidenţială va avea un buget mai mare cu un sfert faţă de cel de anul acesta, iar Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ar trebui, să beneficieze de fonduri mai mari cu o cincime.

- Conform Biroului National de Statistica -http://www.statistica.md/newsview.php?l=ro&idc=168&id=2780 , PIB-ul Romaniei , pentru perioada ianuarie – septembrie 2009 (deci nu decembrie) a fost de 441,66 milioane lei , ceea ce face ca Bugetul alocat Educatiei pentru 2009 (cei 10,9 miliarde lei) sa reprezinte 2,47% din PIB-ul Romaniei ianuarie-septembrie!!!!!


- Conform http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-6751044-proiectul-buget-2010-fara-tichete-masa-sau-vacanta-pentru-bugetari-fara-mariri-salarii-executarea-statului-dupa-1-iulie-2010.htm , PIB-ul din 2009 este de 497,3 miliarde lei, ceea ce face ca in anul de gratie 2009, Educatia sa fi beneficiat de 2,19%. Asta in conditiile in care ni se spune ca invatamantul trebuie sa faca sacrificii si ca este neperformant. In conditiile in care, onor guvernului BOC I, nu este nevoie de spor de doctorat ca oamenii sa fie stimulati sa invete. Sa mai vorbim despre un Pact de stabilitate care apurtat numele de Pactul pentru Educatie!!!!?

- Din calcule realizate pe baza acelorasi surse http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-6751044-proiectul-buget-2010-fara-tichete-masa-sau-vacanta-pentru-bugetari-fara-mariri-salarii-executarea-statului-dupa-1-iulie-2010.htm (“Bugetul consolidat pentru 2010 este construit pe venituri totale de 166,709 miliarde lei -31,75% din PIB”) PIB-ul estimat pentru 2010 va fi de 525 miliarde. Iar 6,09 miliarde, pentru Educatie si Sport vor reprezenta 1,16 %. Sa nu uitam ca la Minister mai este si cercetarea!!!!

Deci din start cei 6% garantati prin Lege numai Educatiei, 1% pentru Cercetare sunt grosolan incalcati.

Nu stiu daca putem sau nu considera acest guvern drept cadou de Craciun, dar bugetul cred ca este demn de Triunghiul Bermudelor.

As vrea sa fim cu totii constienti ca in conditiile in care vom fi serviti cu Legi de cate cel putin 10 zile libere pe luna, cel putin (din nou) 6 luni de zile, actiunile revendicative vor trebui sa fie ferme sau deloc!

Aceste cuvinte nu sunt destinate a speria pe nimeni. Este doar un calcul simplu: cu 10,9 miliarde la Educatie si cercetare, cercetarea a fost moarta – nu au mai fost organizate competitii de cercetare, iar salariile din invatamant au fost platite in conditiile in care in 2 luni s-au taiat cate 4 zile.

Daca bugetul va fi de 6,09 miliarde pentru Educatie, Cercetare si SPORT competitiile privind cercetarea vor fi simbolice, continuarea cercetarii se va sista, iar incadrarea cu salarii, in conditiile actualului corp profesoral nu se va putea face decat cu plata a jumatate din salarii!!!
Cel putin asa spune matematica mea.
Mi-as dori ca sa fie gresita si matematica guvernului sa fie mai darnica.
Stiti cat estimeaza guvernul sa aduca Educatia din fonduri proprii?
8,5 miliarde!
In aceste conditii, credeti ca mai avem nevoie de Guvern?
Si iar matematica spune ca si daca am fi atat de buni comercianti ai educatiei ca statul sa investeasca 6,05 miliarde si noi sa mai aducem din activitatile educationale platite, 8,58 miliarde, bugetul alocat Educatiei, Cercetarii si Sportului este de 2,76% din PIB!!!!

Cred ca guvernul Boc V va da educatiei 1% , iar guvernul Boc VI ne va pune sa venim cu bani de acasa daca mai vrem sa fim profesori.


Da, scriptic vom avea 6% din PIB.

Consiliile Locale vor furniza preuniversitarilor 11 miliarde (asa cum au furnizat si in 2009), proiectele structurale vor mai aduce 5 miliarde (daca se vor organiza competitii si vor fi castigate de reprezentantii invatamantului . Dar o competitie corecta este deschisa atat intreprinderilor private, regiilor autonome, IMM-urilor, ONG-urilor!!!!)!





Mai traim?

Bine!?


Sau referitor la cureaua d-nului Prim Ministru Boc, va mai canta cineva ceva despre Cureaua Lata?


Propun sa gandim impreuna o strategie clara, ferma, unitara pentru a apara interesele membrilor de sindicat si , in primul rand, dreptul cetatenilor Romaniei la EDUCATIE si progres!

Cred ca seriozitatea si increderea pe care o putem acorda politicienilor, 300 (nici o legatura cu filmul!) sau 400, a fost probata la alegeri si in parlament!

Cu respect,
Nicu Bizdoaca

Presedintele Uniunii Sindicale din Universitatea din Craiova,

Vicepresedinte Alma Mater Romania

Motivarea Curtii Constitutionale pentru Legea Educatiei Nationale

Citez "De asemenea, potrivit art.73 alin.(3) lit.n) din Legea fundamentală, organizarea generală a învăţământului se reglementează prin lege organică.
Aşa fiind, Curtea consideră că ocolirea procedurii de examinare şi dezbatere a proiectului de lege, atât în cadrul comisiilor de specialitate, cât şi în plenul fiecărei Camere a Parlamentului, potrivit competenţelor stabilite de art.75 din Constituţie şi recurgerea la angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege, nu-şi găseşte o motivare în sensul celor arătate.
Curtea mai constată că, potrivit programului de guvernare 2009-2012, la Capitolul V figurează Educaţia ca o componentă esenţială a dezvoltării durabile pentru orice societate. A „asigura cadrul legal pentru exercitarea dreptului fundamental la învăţătură”, în acord cu noile realităţi sociale, reclamă o reflectare unitară, completă, sistematică şi coerentă a domeniului, cu participarea tuturor segmentelor sociale implicate în acest proces, care nu poate înlătura criteriile circumscrise scopului enunţat mai sus.
Prin urmare, nici simpla prezenţă a domeniului referitor la educaţia naţională în cadrul obiectivelor de guvernare nu justifică înlăturarea acestor criterii, cu atât mai mult cu cât Guvernul, ca deţinător al dreptului de iniţiativă legislativă în acord cu dispoziţiile art.74 din Constituţie, putea uza de această procedură compatibilă cu necesitatea mediată de atingerea obiectivelor, care, de altfel, au fost asumate de Parlament cu prilejul acordării votului de încredere în acord cu prevederile art.103 din Legea fundamentală.
În concluzie, pentru a nu fi catalogată drept o procedură de nesocotire a raţiunilor ce au stat la baza edictării dispoziţiilor art.114 din Constituţie, angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege nu poate fi făcută oricând, oricum şi în orice condiţii, deoarece această modalitate de legiferare reprezintă, într-o ordine firească a mecanismelor statului de drept, o excepţie."

Legea 387/2009 - aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2009 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995 si a Legi

lamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 22 aprilie 2009 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995 si a Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009, cu urmatoarele modificari si completari:

1. La articolul I punctul 2, literele a) si b) ale alineatului (2) al articolului 151 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) educatori/educatoare — in invatamantul prescolar;
b) invatatori/invatatoare — in invatamantul primar;”.
2. La articolul I, dupa punctul 2 se introduc doua noi puncte, punctele 3 si 4, cu urmatorul cuprins:
„3. La articolul 151 alineatul (2), dupa litera d) se introduc doua noi litere, literele d1) si d2), cu urmatorul cuprins:
«d1) profesori pentru invatamantul prescolar — in invatamantul prescolar;
d2) profesori pentru invatamantul primar — in invatamantul primar.»
4. La articolul 151 alineatul (2), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«e) profesor — in invatamantul prescolar, primar, secundar si postliceal.»”
3. La articolul II punctul 1, literele a) si b) ale alineatului (1) al articolului 5 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) in invatamantul prescolar: educator/educatoare; institutor/institutoare; profesor pentru invatamantul prescolar; profesor;
b) in invatamantul primar: invatator/invatatoare; institutor/ institutoare; profesor pentru invatamantul primar; profesor.”
4. La articolul II, dupa punctul 1 se introduc doua noi puncte, punctele 11 si 12 , cu urmatorul cuprins:
„11. La articolul 7 alineatul (1), literele c)—g) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«c) pentru functia de institutor — absolvirea cu examen de diploma a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei scoli echivalente, urmata de absolvirea cu diploma aunei institutii de invatamant superior de lunga durata sau de scurta durata ori de absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta ori absolvirea cu diploma de licenta sau de absolvire, urmata de un curs specific in domeniul psihopedagogic si metodic; prevederile prezentei litere nu se aplica absolventilor de Pedagogia Invatamantului Prescolar si Primar, care beneficiaza de aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d);
d) pentru functia de profesor pentru invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar — absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat in profilul postului sau absolvirea liceului pedagogic, urmata de absolvirea unei institutii de invatamant superior de scurta sau de lunga durata in profilul pedagogic;
e) pentru functia de profesor in invatamantul liceal si postliceal — absolvirea cu examen de licenta a unei institutii de invatamant superior de lunga durata sau echivalenta acesteia in profilul postului sau absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii — studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului —, precum si indeplinirea conditiei cerute de art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau absolvirea cu diploma a ciclului II de studii universitare de masterat, in profilul postului, cu conditia detinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic sau a absolvirii unui liceu pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic si detinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic;
f) pentru functia de maistru-instructor — absolvirea cu examen de diploma a unei scoli postliceale in domeniu sau absolvirea, cu examen de licenta sau de absolvire, a unei institutii de invatamant superior in profilul postului ori absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii — studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului —, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat, in profilul postului, cu conditia detinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
g) pentru functiile de profesor documentarist, cadru didactictutore si cadru didactic-mentor — absolvirea cu examen de licenta, examen de diploma ori examen de absolvire a unei institutii de invatamant superior de lunga sau scurta durata in profilul postului ori absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii — studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului —, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat, in profilul postului, cu conditia detinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
12. La articolul 7 alineatul (1), dupa litera d) se introduc doua noi litere, literele d1 si d2), cu urmatorul cuprins:
«d1) pentru functia de profesor in invatamantul gimnazial si scoala de arte si meserii — absolvirea, cu examen de licenta ori examen de absolvire, a unei institutii de invatamant superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii — studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului —, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat, in profilul postului, cu conditia detinerii a minimum 30 de credite de studiu transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
d2) pentru functia de profesor la anul de completare — absolvirea cu examen de licenta ori examen de absolvire a unei institutii de invatamant superior de lunga sau scurta durata ori a unui colegiu pedagogic in profilul postului sau absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii — studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului —, precum si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat, in profilul postului, cu conditia detinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;»”.
5. La articolul II, punctul 2 se abroga.
6. La articolul II punctul 5, litera b2) a alineatului (1) al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b2) pretransferarea la cerere si transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrangere de activitate sau prin desfiintarea unor unitati scolare se realizeaza si intre nivelurile de invatamant, cu conditia suplimentara a parcurgerii unui program de perfectionare/formare continua in ultimii 5 ani;”.

Art. II. — Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, salarizarea cadrelor didactice incadrate ca profesor pentru invatamantul prescolar, respectiv profesor pentru invatamantul primar se va face la nivelul incadrarii pentru un profesor cu studii superioare din invatamantul preuniversitar.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
TEODOR VIOREL MELESCANU
Bucuresti, 17 decembrie 2009.
Nr. 387