marți, 20 octombrie 2009

Bomba pensiilor de stat

Romania are printre cele mai nesustenabile sisteme publice de pensii din intreaga comunitate europeana, fiind in grupul statelor cu cele mai mari riscuri pe termen lung din aceasta perspectiva.


Intr-un raport al Comisiei Europene se arata ca, in urmatorii 50 de ani, cheltuielile Romaniei cu pensiile in PIB vor creste de la 8,4% (2010) la 15,8% (2060), ducand Romania pe locul 5 in topul statelor UE27 cu cele mai mari cheltuieli cu pensiile in PIB. In 2060, populatia Romaniei va numara doar 16,9 milioane de locuitori, dintre care doar 53,6% vor fi in varsta de munca (15-64 de ani), fata de 70% in 2010. Astfel, rata de dependenta a varstnicilor (numarul persoanelor peste 65 de ani/numarul persoanelor cu varsta intre 15-64 de ani) va creste de la 21,3% in 2010 la 54% in 2060. Toate aceste evolutii demografice nefavorabile vor pune presiuni enorme pe bugetul public de pensii. Specialistii propun reformarea rapida si eficienta a sistemului public de pensii, dar si dezvoltarea pensiilor private prin cresterea accelerata a contributiei virate in Pilonul II obligatoriu si stimularea prin deduceri fiscale mai mari a contributiilor voluntare in Pilonul III facultativ.
Legea nr. 210 /1999 a concediului paternal
Etichete: legislaţie utilă

Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1
(1)Concediul paternal se acordă în condiţiile prevăzute de prezenta lege, în scopul de a asigura participarea efectivă a tatălui la îngrijirea noului-născut.
(2)Tatăl copilului nou-născut are dreptul la un concediu paternal de 5 zile lucrătoare, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 2
(1)În cazul în care titularul dreptului la concediu paternal este asigurat în cadrul sistemului asigurărilor sociale de stat, el are dreptul la un concediu paternal plătit de 5 zile lucrătoare.
(2)Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 8 săptămâni de la naşterea copilului, justificat cu certificatul de naştere al acestuia, din care rezultă calitatea de tată a petiţionarului.
(3)Indemnizaţia pentru concediul paternal se plăteşte din fondul de salarii al unităţii şi este egală cu salariul corespunzător perioadei respective.
Art. 3
(1)Tatăl care satisface serviciul militar obligatoriu are dreptul, la naşterea propriului copil, la o permisie de 7 zile calendaristice, acordată în condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)Permisia prevăzută la alin. (1) se acordă şi tatălui care satisface serviciul militar obligatoriu, în vederea recunoaşterii paternităţii, în condiţiile legii. Permisia solicitată va fi justificată cu certificatul de naştere al noului-născut, din care să rezulte calitatea de tată a militarului, respectiv cu declaraţia de recunoaştere a paternităţii, întocmită în condiţiile legii.
Art. 4
(1)În cazul în care tatăl copilului nou-născut a obţinut atestatul de absolvire a cursului de puericultură, durata concediului paternal, acordat în condiţiile art. 2, se majorează cu 10 zile lucrătoare.
(2)Tatăl poate beneficia de prevederea cuprinsă la alin.(1) numai o singură dată.
Art. 5
(1)În cazul decesului mamei copilului în timpul naşterii sau în perioada concediului de lăuzie, tatăl copilului beneficiază de restul concediului neefectuat de către mamă.
(2)Pe perioada concediului acordat în condiţiile alin. (1) tatăl copilului beneficiază de o indemnizaţie egală cu ajutorul pentru sarcină şi lăuzie cuvenit mamei sau de o indemnizaţie calculată după salariul de bază şi vechimea în muncă ale acestuia, acordată de unitatea la care tatăl îşi desfăşoară activitatea, la alegere.
Art. 6
În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotărâre normele metodologice de aplicare, la propunerea comună a Ministerului Sănătăţii şi a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
Art. 7
Prezenta lege intră în vigoare la 45 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
****
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 654 din data de 31 decembrie 1999



Publicat de Emilian Avrămescu

Ministerul a hotărât: La Botoşani, note umflate la bacalaureat

Ministerul Educaţiei a descoperit lucrări supraevaluate la examenul de bacalaureat susţinut în această vară în Botoşani.

Meritau nota 5, dar au primit 10. Aceasta este concluzia comisiei de evaluare a Ministerului Educaţiei, după ce a recorectat lucrările câtorva elevi din judeţul Botoşani. Profesorii corectori botoşăneni care au notat lucrările absolvenţilor de liceu, în vară, în timpul examenului de bacalaureat, tremură acum la gândul că vor putea răspunde pentru că au umflat, fără motiv, notele liceenilor. Nu se ştie deocamdată numele profesorilor care au supraevaluat lucrările elevilor botoşăneni, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Botoşani urmând să se deplaseze la Bucureşti marţi sau miercuri pentru a le lua. Şefii învăţământului botoşănean susţin că este vorba doar de patru lucrări supraevaluate. Profesorii corectori vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic, pedeapsa acestora fiind stabilită de Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ de unde provine cadrul didactic. Note umflate nu au fost găsite doar în cazul elevilor din Botoşani. Sute de elevi din toată ţara au primit note cu mult mai mari decât meritau. Lucrări supraevaluate au mai fost descoperite de Comisia naţională şi în Mehedinţi, Iaşi, Dolj şi Sălaj. Reevaluarea nu va avea, însă, impact asupra elevilor, iar notele obţinute de aceştia la examen nu se vor modifica. În Gorj, spre exemplu, printre cei care au primit 10 la română la bacalaureat, deşi meritau note mult mai mici, se află copiii unor persoane influente. Gorjul a fost pe locul doi în topul judeţelor cu cele mai multe note de 10 şi tot aici s-au descoperit 70 de note de 10 nejustificate. Notele de 10 nu ţin doar de prestigiu. Conform procedurilor şcolare, mediile mari la bac pot ajuta la obţinerea unui loc într-o facultate de stat.