miercuri, 30 ianuarie 2013

Povestea expresiei «a avea o clasă mai mult decât trenul»

„A avea o clasă mai mult decât trenul”: când şi cu ce înţeles(uri) Generalizarea învăţământului obligatoriu primar de patru clase şi răspândirea ştiinţei de carte, produse în spaţiul românesc în intervalul 1880-1930, au condus la apariţia expresiei „a avea o clasă mai mult decât trenul”. Iniţial, sintagma avea conotaţii pozitive, cu nuanțe ușor ironice, desemnând avansul omului de rând faţă de tehnologia de vârf a epocii. În acea perioadă, trenul reprezenta o tehnologie modernă, care fascina populaţia, precum o fac computerele în zilele noastre. A fi superior unui astfel de mijloc modern era o mândrie pentru omul obişnuit, absolvent al învăţământului primar.Desfiinţarea clasei a III-a la trenuri, petrecută după cel de-Al Doilea Război Mondial, a făcut ca sintagma să se modifice un pic, exprimând noile realităţi: „a avea cu două clase mai mult decât trenul”. Noile reforme ale educaţiei de după 1948, startul campaniei de alfabetizare şi reuşita acesteia au făcut ca societatea românească – cel puţin cea de după 1960 – să fie una cu un grad mult mai ridicat de pregătire decât societatea anterioară, în care analfabetismul atingea cifre greu de imaginat. Ca atare, expresia „a avea o clasă sau două mai mult decât trenul” a căpătat o nuanţă peiorativă, desemnând persoanele care nu aveau prea multă şcoală comparativ cu noile generaţii. Ulterior, sensul cunoaşte noi îmbogăţiri şi sintagma începe să fie aplicată şi celor care au multe pretenţii, fără să aibă şi o solidă pregătire într-un domeniu. Mai târziu, odată cu generalizarea învăţământului liceal de 10 clase, circulaţia expresiei se reduce până aproape de dispariţie. Legătură (aparent) paradoxală între clasele vagoanelor şi democratizarea societăţii Experienţă plăcută sau nu, călătoria cu trenul, în vagoanele claselor I-IV, a fost un adevărat experiment de inginerie socială, prin care societatea s-a democratizat, prin utilizarea în comun a aceluiaşi mijloc de transport de către categorii sociale diferite. Gările, trenurile au devenit spaţii în care clasele sociale s-au întâlnit şi unde, încetul cu încetul, ideea egalităţii şi-a făcut loc; spre deosebire de alte epoci, nimeni nu îţi interzice să călătoreşti la clasa I, dacă, evident, ai bani să îţi cumperi biletul. Această democratizare a societăţii a fost sesizată, de altfel, încă din primele decenii ale existenţei trenului. La mijlocul secolului al XIX-lea, un autor britanic remarca, urmărind cu privirea un tren care trecea pe un pod, faptul că respectivul mijloc de transport lăsa în urmă Evul Mediu şi lumea lui exclusivistă, a nobilimii privilegiate; la rândul lor, francezii au supralicitat rolul căilor ferate, scriind despre ele că sunt o continuă lecție a idealurilor revoluției franceze de egalitate și fraternitate.

Clasa pregătitoare va rămâne clasă obligatorie la ciclul primar, aşa cum prevede în prezent Legea educaţiei

....... Vizualizare foto.Ce a decis Victor Ponta cu privire la clasa pregătitoare. EXCLUSIV ....Clasa pregătitoare rămâne la şcoală din punct de vedere legal, dar Guvernul va da posibilitatea administraţiilor locale să o amplaseze şi la grădiniţe, dacă nu au spaţiu suficient în şcoli, cu condiţia ca ea "să ţină" de o şcoală şi să aibă personal didactic calificat. Premierul Victor Ponta va anunţa miercuri ,la ora 12, procedura şi calendarul după care se va organiza clasa pregătitoare pentru anul şcolar 2013/2014, au declarat pentru gândul surse guvernamentale. Clasa pregătitoare va rămâne clasă obligatorie la ciclul primar, aşa cum prevede în prezent Legea educaţiei. Locul unde se va desfăşura clasa zero va fi decis de către şcoală, admininistraţia locală şi inspectorate, în funcţie de spaţiul de care dispune insituţia de învăţământ unde se va face înscrierea. Guvernul lasă la decizia administraţiei locale să hotărască unde va avea loc clasa pregătitoare. Ministerul Educaţiei va avea un termen pentru realizarea metodologiei pentru clasa pregătitoare. Cel mai probabil trebuie să fie gata până la finalul lunii februarie. Apoi, inspectoratele, şcolile şi administraţia locală vor trebui să evalueze spaţiile pe care le au la dispoziţie până la sfârşitul lunii martie. Ministerul Educaţiei a propus Guvernului să dea bani pentru after school, acolo unde este posibil ca acest tip de serviciu să aibă loc. Copiii de la clasa pregătitoare vor fi învăţaţi de personal didactic calificat, după aceeaşi programă şcolară ca şi în anul şcolar 2012/2013. Tot miercuri, sindicatele din învăţământ, Ministerul Educaţiei şi asociaţiile de părinţi vor semna un acord de principiu cu privire la organizarea clasei pregătitoare. Ministerul Educaţiei va prezenta raportul de evaluare al clasei pregătitoare, realizat în şcolile din toată ţara. Citeşte şi La sfârşitul săptămânii trecute, Remus Pricopie, ministrul Educaţiei, a declarat în cadrul unei conferinţe naţionale care a avut loc la Slobozia, că : "Soluţia pe care am discutat-o cu premierul, cu inspectorii şcolari, cu cei din minister, cu domnul Vasile Molan, cu Ministerul Dezvoltării, cu reprezentanţii administraţei publice va fi o soluţie, după parerea mea, echilibrată, în care nu se va întoarce căruţa în mijlocul drumului, se va merge înainte, dar în acelaşi timp se va încerca acomodarea diferitelor puncte de vedere în condiţiile în care va exista o unitate din punctul de vedere al curriculumului".