miercuri, 21 octombrie 2009

Hotărârile care au dobândit titlul executoriu înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009, trebuie să se pună în executare

Pentru a clarifica anumite aspecte legate de procesele caştigate de sindicatele din învăţământ, fac câteva precizări legate de aplicarea OUG 71/2009.
Dacă unităţile de învăţământ cu calitatea de ordonator de credite au hotărâri judecătoreaşti definitive, executorii şi irevocabile privind acordarea unor drepturi băneşti, hotărâri care au dobândit titlul executoriu înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009, acestea trebuie să pună în executare hotărârile pentru considerentele ce urmează a fi enunţate.
Potrivit OUG nr. 71/2009, art. 1. - (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza după o procedură de executare care începe astfel:
a) în anul 2010 se plăteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2011 se plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2012 se plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) În cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice cerere de executare silită se suspendă de drept.

Acest articol al OUG nr. 71/2009 poate fi interpretat după cum urmează.
O primă interpretare ar putea consta în aceea că toate hotărârile judecătoreşti rămase definitive şi executorii în cursul anului 2009 şi care nu au fost puse în executare, pot fi executate doar începând cu 01.01.2010, în trei ani. Mai mult, alin. 2 din articolul 1 al OUG nr. 71/2009 prevede că în termenul stabilit (care poate fi anul 2009 –până la 31 decembrie 2009 – sau poate fie perioada 2010 – 2012) orice cerere de executare silită se suspendă de drept. Prin urmare, se poate considera că toate hotărârile, chiar şi cele rămase neexecutate până la intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009 se pot executa doar începând cu 01.01.2010, în trei ani.
Dar, o a două interpretare, care este şi cea corectă, datorită argumentelor legale care o susţin, este aceea că hotărârile judecătoreşti definitive şi executorii care au dobândit formula executorie înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009 pot şi trebuie să fie puse în executare conform actelor normative de drept comun, fără a li se aplica prevederile OUG nr. 71/2009 referitoare la plata eşalonată. În susţinerea acestei opinii se invocă prevederile Constituţiei României care prevede în art. 115 faptul că ordonanţele de urgenţă intră în vigoare după publicarea lor în Monitorul Oficial. OUG nr. 71/2009 a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 416 din 18/06/2009. În textul ordonanţei nu se regăsesc prevederi care să dispună ca dată a aplicării ei, o altă dată decât cea a publicării în Monitorul Oficial. Prin urmare, nu poate fi aplicată şi cu privire la hotărârile judecătoreşti care au rămas definitive şi executorii înainte de intrarea ei în vigoare. Potrivit dispoziţiilor Codului Muncii, art. 289, hotărârile pronunţate în litigii de muncă sunt definitive şi executorii de drept. Prin urmare, toate hotărârile judecătoreşti rămase defintive şi executorii înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009 trebuie puse în executare, conform dispozitivului hotărârii judecătoreşti, cu plata într-o singură tranşă.
Astfel, potrivit art. 277 din Codul Muncii hotărârile judecătoreşti definitive privind plata salariilor se execută în termen de 15 zile de la data cererii de executare adresate de către partea interesată. În baza acestor dispoziţii legale şi a calităţii dvs. de ordonator de credite vă solicităm executarea tuturor hotărârilor judecătoreşti rămase definitive şi executorii înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2009.

Salariile angajatilor cu studii superioare, sacrificate pentru cresterea salariului minim

Ministerul Muncii a propus patronatelor scaderea coeficientului minim pentru angajatii cu studii superioare, de la 2 la 1,75, in schimbul acceptarii cresterii salariului minim pe economie la 705 lei, incepand cu 1 ianuarie 2010. "In cazul regiilor autonome, societatilor si companiilor nationale si al societatilor comerciale, indiferent de forma capitalului, prevederile art.1 se aplica pe categorii de salariati, fiind majorate numai salariile stabilite in baza contractelor colective de munca, mai mici de: 705 lei, pentru muncitori calificati; 846 lei, pentru muncitori calificati; 846 lei, pentru personalul administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este liceala si 1.234 lei, pentru personalul incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare", se arata in documentul propus de Ministerul Muncii patronatelor, obtinut de NewsIn. O crestere a salariului minim pentru angajatii cu studii superioare la 1.234 lei, in conditiile majorarii salariului minim pe economie la 705 lei, in 2010, ar insemna de fapt o diminuare a coeficientului minim pentru salariatii incadrati pe functii a caror pregatire este cea de studii superioare de la 2, cat este in prezent, la 1,75, in grila din Contractul Colectiv de munca unic la nivel national. Reprezentantii ministerului au propus totodata mentinerea coeficientilor pentru angajatii cu studii superioare de scurta durata la 1,5, a celor care sunt incadrati pentru functii a caror pregatire necesita terminarea unei scoli de maistri la 1,3 si a salariatilor care au terminat scoli postliceale la 1,25, la fel ca si in grila actuala din Contractului Colectiv de Munca. Astfel, "pentru personalul administrativ incadrat pe functii pentru care conditia este de pregatire postliceala salariul minim propus este de 882 lei, pentru personalul de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de scoala de maistri salariul minim propus este de 917 lei, iar pentru angajatii incadrati pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare de scurta durata salariul minim propus pentru 2010 este de 1.058 lei".
Învăţământul românesc între umilinţă şi respect
Trăim într-o ţară în care oamenii sunt dominaţi în permanenţă de incertitudinea zilei de mâine. Întrebările lor, mai tot timpul rămân fara raspuns sau primesc răspunsuri evazive. Să fie din cauză că cei de la care se aşteaptă luarea unei atitudini sunt mult prea ocupaţi cu interese meschine?
Aranjamente, demisii ,schimbari de Guvern , sunt priorităţile aleşilor neamului ! Educaţia românească este umilită de interesele celor care ne conduc.
În acest context ce se întâmplă cu educaţia românească? Legi promulgate care nu se aplică, emiterea de ordonanţe prin care se anulează drepturile salariaţilor din învăţământ(care în România sunt mai puternice decât o lege) , mişcări sindicale ignorate cu desăvârşire de catre guvernanţi. Toate astea amplifică în continuare scaderea stimei de sine a fiecărui salariat din învăţământul românesc şi nu în ultimul rând afectează calitatea procesul educativ ! Dacă suntem „ajutaţi” să nu mai simţim respectul faţă de noi înşine ce am putea aştepta in viitor?
În condiţiile actuale de pe scena politică a ţării nu se întrezăreşte nicio rază de speranţă pentru noi , aceşti „Domn Trandafir contemporan”. Mă tem să nu ne îndreptăm tot mai mult spre o „gaură neagră” a educaţiei.
Multi dintre noi suntem de părere că procesul instructiv din învăţământul românesc este la un nivel deosebit de ridicat, fapt care se constată prin rezultate deosebite obţinute de elevii care iau parte la olimpiadele internaţionale precum şi prin faptul că mulţi specialişti lucrează în străinătate fiind foarte bine cotaţi în munca lor. Succesele elevilor şi studenţilor noştri sunt motive de mandrie pentru noi dascălii, pentru noi cei care ştim că meritele se datorează în primul rând chiar lor , celor care prin talentul şi inteligenţa specifică poporului român au reuşit să se ridice deasupra condiţiilor nefavorabile ale unui învăţământ deficitar. Cred că tocmai această situaţie nefavorabila din învăţământul românesc a stimulat cel mai mult voinţa acestor tineri de a demonstra lumii întregi performanţele lor excepţionale.
Totusi, prin nesusţinerea învăţământului , în viitorul cel mai apropiat vom deveni o ţară cu un procent ridicat de analfabeţi.Elevii sunt condamnaţi la superficialitate datorita stării actuale a învăţământului românesc. De la an la an creşte tot mai mult situaţia elevilor care abandonează şcoala, elevi care au acasa o situaţia financiară precară.
Ajung să cred ca sloganul după care suntem trataţi este : Respectă dacă vrei să fi umilit!
Învăţământul românesc a fost „programat” să intre în declin de către demolatorii de ţări cu performanţă. Şcoala şi-a pierdut rostul într-o societate fără valori... s-a pus banul şi interesul politic înaintea educaţiei şi culturii. Se oferă pe tavă tuturor greilor ce conduc lumea, învăţământul românesc!
Publicat de LIVIU MARIAN POP

marți, 20 octombrie 2009

Bomba pensiilor de stat

Romania are printre cele mai nesustenabile sisteme publice de pensii din intreaga comunitate europeana, fiind in grupul statelor cu cele mai mari riscuri pe termen lung din aceasta perspectiva.


Intr-un raport al Comisiei Europene se arata ca, in urmatorii 50 de ani, cheltuielile Romaniei cu pensiile in PIB vor creste de la 8,4% (2010) la 15,8% (2060), ducand Romania pe locul 5 in topul statelor UE27 cu cele mai mari cheltuieli cu pensiile in PIB. In 2060, populatia Romaniei va numara doar 16,9 milioane de locuitori, dintre care doar 53,6% vor fi in varsta de munca (15-64 de ani), fata de 70% in 2010. Astfel, rata de dependenta a varstnicilor (numarul persoanelor peste 65 de ani/numarul persoanelor cu varsta intre 15-64 de ani) va creste de la 21,3% in 2010 la 54% in 2060. Toate aceste evolutii demografice nefavorabile vor pune presiuni enorme pe bugetul public de pensii. Specialistii propun reformarea rapida si eficienta a sistemului public de pensii, dar si dezvoltarea pensiilor private prin cresterea accelerata a contributiei virate in Pilonul II obligatoriu si stimularea prin deduceri fiscale mai mari a contributiilor voluntare in Pilonul III facultativ.
Legea nr. 210 /1999 a concediului paternal
Etichete: legislaţie utilă

Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1
(1)Concediul paternal se acordă în condiţiile prevăzute de prezenta lege, în scopul de a asigura participarea efectivă a tatălui la îngrijirea noului-născut.
(2)Tatăl copilului nou-născut are dreptul la un concediu paternal de 5 zile lucrătoare, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 2
(1)În cazul în care titularul dreptului la concediu paternal este asigurat în cadrul sistemului asigurărilor sociale de stat, el are dreptul la un concediu paternal plătit de 5 zile lucrătoare.
(2)Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 8 săptămâni de la naşterea copilului, justificat cu certificatul de naştere al acestuia, din care rezultă calitatea de tată a petiţionarului.
(3)Indemnizaţia pentru concediul paternal se plăteşte din fondul de salarii al unităţii şi este egală cu salariul corespunzător perioadei respective.
Art. 3
(1)Tatăl care satisface serviciul militar obligatoriu are dreptul, la naşterea propriului copil, la o permisie de 7 zile calendaristice, acordată în condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)Permisia prevăzută la alin. (1) se acordă şi tatălui care satisface serviciul militar obligatoriu, în vederea recunoaşterii paternităţii, în condiţiile legii. Permisia solicitată va fi justificată cu certificatul de naştere al noului-născut, din care să rezulte calitatea de tată a militarului, respectiv cu declaraţia de recunoaştere a paternităţii, întocmită în condiţiile legii.
Art. 4
(1)În cazul în care tatăl copilului nou-născut a obţinut atestatul de absolvire a cursului de puericultură, durata concediului paternal, acordat în condiţiile art. 2, se majorează cu 10 zile lucrătoare.
(2)Tatăl poate beneficia de prevederea cuprinsă la alin.(1) numai o singură dată.
Art. 5
(1)În cazul decesului mamei copilului în timpul naşterii sau în perioada concediului de lăuzie, tatăl copilului beneficiază de restul concediului neefectuat de către mamă.
(2)Pe perioada concediului acordat în condiţiile alin. (1) tatăl copilului beneficiază de o indemnizaţie egală cu ajutorul pentru sarcină şi lăuzie cuvenit mamei sau de o indemnizaţie calculată după salariul de bază şi vechimea în muncă ale acestuia, acordată de unitatea la care tatăl îşi desfăşoară activitatea, la alegere.
Art. 6
În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotărâre normele metodologice de aplicare, la propunerea comună a Ministerului Sănătăţii şi a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
Art. 7
Prezenta lege intră în vigoare la 45 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
****
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 654 din data de 31 decembrie 1999



Publicat de Emilian Avrămescu

Ministerul a hotărât: La Botoşani, note umflate la bacalaureat

Ministerul Educaţiei a descoperit lucrări supraevaluate la examenul de bacalaureat susţinut în această vară în Botoşani.

Meritau nota 5, dar au primit 10. Aceasta este concluzia comisiei de evaluare a Ministerului Educaţiei, după ce a recorectat lucrările câtorva elevi din judeţul Botoşani. Profesorii corectori botoşăneni care au notat lucrările absolvenţilor de liceu, în vară, în timpul examenului de bacalaureat, tremură acum la gândul că vor putea răspunde pentru că au umflat, fără motiv, notele liceenilor. Nu se ştie deocamdată numele profesorilor care au supraevaluat lucrările elevilor botoşăneni, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Botoşani urmând să se deplaseze la Bucureşti marţi sau miercuri pentru a le lua. Şefii învăţământului botoşănean susţin că este vorba doar de patru lucrări supraevaluate. Profesorii corectori vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic, pedeapsa acestora fiind stabilită de Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ de unde provine cadrul didactic. Note umflate nu au fost găsite doar în cazul elevilor din Botoşani. Sute de elevi din toată ţara au primit note cu mult mai mari decât meritau. Lucrări supraevaluate au mai fost descoperite de Comisia naţională şi în Mehedinţi, Iaşi, Dolj şi Sălaj. Reevaluarea nu va avea, însă, impact asupra elevilor, iar notele obţinute de aceştia la examen nu se vor modifica. În Gorj, spre exemplu, printre cei care au primit 10 la română la bacalaureat, deşi meritau note mult mai mici, se află copiii unor persoane influente. Gorjul a fost pe locul doi în topul judeţelor cu cele mai multe note de 10 şi tot aici s-au descoperit 70 de note de 10 nejustificate. Notele de 10 nu ţin doar de prestigiu. Conform procedurilor şcolare, mediile mari la bac pot ajuta la obţinerea unui loc într-o facultate de stat.

duminică, 18 octombrie 2009

DEPARTAMENTUL ÎNVĂŢĂMÂNT PREPRIMAR ŞI PRIMAR

CĂTRE,
SINDICATELE AFILIATE


Departamentul Învăţământ Preprimar şi Primar al F.S.L.I. România, împreună cu Asociaţia Alternative Pedagogice, organizează, în perioada 01-04 noiembrie 2009, la Băile Herculane, modulul al II-lea al programului “Dimensiunile Învăţării”.
Va fi prezentat proiectul TELLVIT.
De asemenea, vor fi prezentate materiale în cadrul programului “Ghiozdanul cu suflete”.
De ce “Ghiozdanul cu suflete”?
PENTRU CĂ

Secolul XX, prin dezvoltarea sa ştiinţifică şi tehnologică extraordinară, poate fi descris ca un secol care a subţiat umanitatea, transformând înţelepciunea în informaţie, comuniunea în consumerism, politica în manipulare, omul în forţă de muncă, destinul în ADN – astfel încât căutarea hranei pentru suflet a devenit din ce în ce mai dificilă.

Educaţia n-a făcut excepţie de la acest proces. În goana de a crea forţa de muncă necesară producerii prosperităţii materiale, procesul de predare-învăţare – acel schimb permanent între elev şi dascăl, acea lume în care fiinţele umane explorau împreună profunzimile sufletului –s-a tranformat într-o acumulare de cunoştinţe şi formarea unor deprinderi tehnice.
Printre standarde din ce în ce mai înalte, indicatori de performanţă şi obiective operaţionale nu mai regăsim spiritul întreg şi integru al copilului şi nici pe cel al dascălului. Sufletul şi personalitatea sunt sparte în bucăţi din ce în ce mai mici, elevii au devenit simple numere matricole în cataloage şi în computere care le dirijează destinele, îi clasifică şi îi repartizeză pe bază de softuri.

Pentru şcoala românească din perioada comunistă lucrurile erau simple: spiritul sau sufletul nu există, totul e materie, deci nu avem nicio problemă. După 1990, introducerea orelor de religie n-a rezolvat nici pe departe problema. Lăsând la o parte că religia a devenit, în multe clase, doar un obiect de învăţământ în plus, hrana necesară sufletului nu-şi are locul în şcoală. Aşa cum trupul şi mintea au nevoie de hrană şi îngrijire, tot astfel şi spritul are nevoie de îngrijire şi hrănire.

Tot mai mulţi copii clachează. Unii se sinucid sau devin victime ale drogurilor, alţii devin rebeli şi violenţi, mulţi se refugiază în secte subterane ca EMO sau satanişti. Aceste situaţii sunt văzute în societatea noastră ca fapte diverse, care n-au de-a face cu şcoala. Şi totuşi, copiii îşi caută hrana spirituală pe care n-o mai găsesc într-o şcoală fără suflet, adică moartă, în care n-are rost să-ţi aduci sufletul în ghiozdan.
Simpozionul propus de noi cheamă nu numai la o schimbare a ceea ce se face în clasă ci vrea să atragă atenţia către o nouă direcţie în dezbaterea naţională despre reforma educaţiei. Mulţi dintre noi, cărora le pasă de educaţie, suntem dezamăgiţi de „fixurile” impuse de clasa politică. Politicienii promovează răspunsuri simplistice care încearcă să schimbe educaţia din afară înăuntru stabilind standarde, aceleaşi pentru toţi, după care elevii şi dascălii sunt măsuraţi şi judecaţi. Consecinţele se văd cu ochiul liber: cadre didactice (unele) care pregătesc elevii pentru examene nu pentru viaţă; cadre didactice (unele) care îşi ajută elevii să copieze la teste ştiind că standardele nu pot fi atinse în mod cinstit cu resursele existente; goana după procente sporite de promovabilitate şi note mari.

Desigur, problema nu va fi rezolvată în acest simpozion. Dar, dacă fiecare participant va aduce o povestioară de două, trei pagini din experienţa sa, despre un copil, o clasă, o situaţie, o relaţie, un gest care l-au impresionat şi emoţionat profund, aceste povestioare vor constitui conţinutul unei cărţi care să atragă atenţia politicienilor, cadrelor didactice şi părinţilor.

Pentru a veni în ajutorul participanţilor, propunem următoarele secţiuni sau teme ale povestirilor:
1. Dorinţa puternică de legături profunde cu sine, cu alţii, cu natura (animale, plante, etc.) sau cu divinitatea.
2. Dorinţa de retragere în linişte şi solitudine, ca tărâm al reflecţiei.
3. Căutarea de scopuri şi semnificaţii: cine sunt eu? Are viaţa mea vreun sens? Cum îl pot afla?, etc.
4. Bucuria şi încântarea, pierderea de sine.
5. Misterul creaţiei, impulsul creator de idei, de opere artistice, etc