miercuri, 27 iulie 2011

Lectura va fi reintrodusa obligatoriu in gimnaziu din toamna

Lectura va fi reintrodusa obligatoriu in gimnaziu din toamna, dupa ce sondajele au aratat ca unul din doi tineri cu varsta de 15 ani citeste, dar nu intelege. Fenomenul se regaseste atat la romana, ci si la alte discipline: matematica, istorie sau geografie.

Investeste in viitorul copilului tau! Ia-ti un plan financiar pentru copii de la ING

"Unul din doi tineri de 15 ani citeste si nu intelege. Este analfabetism functional", a mentionat secretarul de stat in Ministerul Educatiei, Oana Badea.
In acest context, aceasta a sustinut ca reintroducerea lecturii in clasele I - VIII este obligatorie, relateaza MEDIAFAX.

In invatamantul primar, ora de lectura va fi trecuta explicit, iar pentru ceilalti ani va fi o ora a lecturii nu numai la limba romana, ci si la matematica, fizica sau alte materii.

"In esenta, cand vorbesti despre ameliorarea rezultatelor la citit, matematica si stiinte, rezultatele se evalueaza la grupa de varsta 15 ani, adica vorbesti in general despre invatamantul obligatoriu. Ca sa avem perfomante pe acest obiectiv, in 2020 trebuie sa produc efecte in sistem incepand de azi si incepand de la fiecare elev, incepand cu cel care intra la gradinita, la primar, gimnazial", a precizat Oana Badea.

Potrivit acesteia, toate inspectoratele isi dezvolta planurile individuale si toate scolile isi schimba planurile de dezvoltare institutionala pornind de la acesti indicatori.

Obiectivele pentru invatamantul in Romania vizeaza reducerea abandonului scolar la 11,3% si cuprinderea in invatamantul obligatoriu a 95% dintre copiii din prescolar, in prezent fiind 73,4%, precum si ameliorarea rezultatelor la testele internationale.

marți, 21 iunie 2011

Precizari privind calculul si plata indemnizatiei pentru concediul de odihna 2011

Potrivit art 12 / legea 63/2011,
« Art. 12. — Plata concediului de odihna pentru personalul didactic se face conform art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 177/2008, cu modificarile si completarile ulterioare »

Insa ordonanta 10/ 2008 , cu exceptia art. 23, 25 si 302, a fost abrogata prin legea 330/2009 ca dealtfel si ordonanta 24 /2000 care a fost si ea abrogata prin legea 330 / 2009.

ART. 23 din ordonanta 10/2008spune ca :
“(1) Personalul contractual din sectorul bugetar are dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă şi la alte concedii, în condiţiile legii.
(2) Durata minimă a concediului de odihnă este de 21 de zile lucrătoare pe an.
(3) La determinarea indemnizaţiei de concediu de odihnă se vor lua în calcul, pe lângă salariul de bază, şi sporurile de care beneficiază, potrivit legii.
(4) Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an. În cazul în care, din motive justificate, personalul contractual din sectorul bugetar nu a putut efectua concediul de odihnă la care avea dreptul într-un an calendaristic, cu acordul persoanei în cauză, angajatorul este obligat săacorde concediul până la sfârşitul anului următor.
(5) Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisă numai în cazul încetării raporturilor juridice de muncă.
(6) Celelalte prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, rămân în vigoare.
(7) Indemnizaţia de concediu de odihnă se plăteşte de către angajator cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de plecarea în concediu »

Insa HG 250/1992, despre care ordonanta 10/2008 spune ca ramane in vigoare, a fost abrogata expres pe data intrarii in vigoare a codului muncii, respectiv pe 1 martie 2003, prin art 298, al2.
Acest lucru este consemnat in toate hotararile judecatoresti obtinute de LSI BOTOSANI, in procesele privind modul de calcul al indemnizatiei de concediu pentru anul scolar 2009-2010.
« (1) Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.
(2) Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.
Cât priveşte HG 250/1992 şi Ordinul MEN nr 325 /1998, trebuie remarcat că aceste acte normative au fost emise pentru punerea în aplicare a Legii 6/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor.
Or, prin art 298 alşin 2 din Codul Muncii, Legea 6/1992 a fost abrogată expres pe data intrării în vigoare a acestui cod, respectiv pe 1 martie 2003. rezultă prinj urmare, că şi cele două acte normative susmenţionate (hotărârea şi ordinul de punere în aolicare a Legii 6/1992) au fost abrogate implicit - în conformitate cu disp art. 108 alin.2 din Constituţie, art 26 alin. 1 şi art 46 alin 3 din Legea nr. 90/2001, art 4 alin.2 şi 3 şi art. 67 alin.1 din Legea nr. 24/2000, nemaiavând obiect de aplicare.
......................................................................................................................
Aşadar, întrucât reclamanţii au plecat în concediu în luna iulie 2010, rezultă că la calculul indemnizaţiei cuvenite trebuiau avute în vedere drepturile salariale prevăzute de art 145 alin.1 din Codul muncii -respectiv salariul de bază, indeminzaţii şi sporuri cu caracter permanent - din lunile aprilie, mai şi iunie 2010.”
Avand in vedere cele mentionate anterior consideram ca la calculul indemnizatiei de concediu aferente anului scolar 2010 - 2011 , daca se intra in concediu cu 01 iulie 2011 trebuie calculata media zilnica a drepturilor salariale din lunile iunie 2011, mai 2011, aprilie 2011 (iar daca data este alta 3 luni anterioare intrarii in concediu), iar aceasta se va inmulti cu nr de zile de concediu pentru fiecare, obtinandu-se astfel valoarea indemnizaţiei de concediu.

Preşedinte,
Prof. Liviu Axinte

joi, 26 mai 2011

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind modalitatea de plată a unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar

Luând în considerare dificultăţile întâmpinate până în prezent în ceea ce priveşte executarea hotărârilor judecătoreşti având ca obiect drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, având în vedere influenţa negativă asupra bugetului de stat pe anul 2011 pe care o are executarea, în condiţiile dreptului comun, a titlurilor executorii emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, având în atenţie necesitatea instituirii unor reglementări speciale, cu aplicabilitate limitată în timp, privind executarea silită a hotărârilor judecătoreşti prin care au fost acordate anumite drepturi salariale pentru personalul din sectorul bugetar, ţinând seama de faptul că nepromovarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar avea drept consecinţă imposibilitatea menţinerii echilibrelor bugetare şi în mod implicit nerespectarea angajamentelor interne şi internaţionale asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetar, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Articol unic – Dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar,publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie
2009, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM – MINISTRU
EMIL BOC

joi, 12 mai 2011

Salariații din învățământ, cei mai săraci angajați din România

Datele oficiale ale Institutului Național de Statistică indică o scădere a salariilor din învățământ cu 28,49% în luna martie 2011, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Prin urmare, un profesor debutant are un salariu net de 660 lei, un profesor cu grad didactic II şi o vechime de 10 ani are un salariu de 805 lei, iar un profesor cu grad didactic I şi 25 de ani vechime are un salariu de 1.100 lei.
Aplicarea Legii de salarizare în 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar loveşte până şi în mamele din învăţământ. Cadrului didactic cu o vechime de 9 ani, care intră în concediu pentru creşterea copilului, nu i se mai consideră vechime efectivă în învăţământ, aşa cum prevedea vechea legislaţie, perioada din timpul concediului de maternitate. Consecinţa este aceea că nu mai poate beneficia de sporul de stabilitate, de 10%, pe care ar fi trebuit să îl primească la o vechime efectivă de 10 ani. Până acum şi concediul de maternitate era considerat vechime efectivă în învăţământ, care îi permitea acordarea acestui spor.

“Guvernul României a reușit, prin toate măsurile aplicate în ultimii ani, să transforme angajații din învățământ în cerșetori. Este inadmisibil ca un cadru didactic să fie cel mai prost plătit angajat din țară, în condițiile în care responsabilitățile pe care le are sunt extreme de mari. Vă întrebăm, domnilor guvernanți, cum poate un profesor să mai impună respect în fața elevilor și a societății, dacă nu are cu ce se hrăni, nu are bani de cărți sau de haine și nu își poate achita cheltuielile lunare de întreținere? Nivelul salariilor arată, încă o dată, disprețul guvernanţilor față de salariaţii din sistemul de învățământ”, a declarat președintele FSLI, Simion Hancescu.

marți, 10 mai 2011

M. Of. nr. 0323 din 10 Mai 2011
Act nr. 461/06 Mai 2011
Decret pentru promulgarea Legii privind încadrarea şi salarizarea în anul 2011 a personalului didactic şi didactic auxiliar din învăţămât
Basescu a promulgat Legea salarizarii unitare in invatamnt, vineri 06.05.2011.

joi, 5 mai 2011

CCR- Legea privind salarizarea profesorilor şi Legea dialogului social sunt constituţionale

CCR- Legea privind salarizarea profesorilor şi Legea dialogului social sunt constituţionale

Curtea Constituţională a României(CCR) a decis miercuri, cu unanimitate de voturi, că legile dialogului social şi salarizării profesorilor, asupra cărora Guvernul şi-a angajat răspunderea, sunt constituţionale.
Astfel, judecătorii CCR au respins sesizările formulate de grupurile parlamentare ale Partidului Social Democrat şi Partidului Naţional Liberal privind neconstituţionalitatea Codului de dialog social şi a Legii salarizării profesorilor.

Deciziile CCR sunt definitive şi general obligatorii, urmând să fie înaintate preşedintelui României în vederea promulgării celor două acte normative.

Legea dialogului social şi Legea privind încadrarea şi salarizarea în 2011 a personalului didactic au fost contestate în 21 aprilie la CCR de 110 deputaţi PSD şi PNL.

Social-democraţii şi liberalii au contestat atât procedura de adoptare a celor două acte normative, cât şi aspecte de fond.

"Criticăm procedura, deoarece din nou se trec abuziv prin Parlament două proiecte importante prin angajarea răspunderii. Deşi Constituţia prevede ca angajarea răspunderii să aibă loc în condiţii deosebite, noi nu considerăm că acestea reprezentau o urgenţă. În plus, Guvernul şi-a angajat răspunderea pe cele două proiecte fără a avea avizul CES", a precizat atunci liderul deputaţilor social-democraţi, Mircea Duşa.

În ceea ce priveşte aspectele pe fond la Legea salarizării profesorilor, PNL şi PSD critică evitarea principiului constituţional al negocierii colective, reducerea salariilor în cursul execuţiei bugetare şi faptul că, în decurs de un an, "s-a bulversat complet sistemul de salarizare a bugetarilor prin adoptarea a cinci legi în acest sens".

"La Legea Codului de dialog social, pe fond, criticăm încălcarea libertăţii de asociere şi limitarea drepturilor sindicale, de negociere, reducerea rolului CES şi înlocuirea sa cu un alt organism, cât şi îngrădirea dreptului la grevă", a adăugat social-democratul.