joi, 21 martie 2013

MEN a lansat în dezbatere publică "Metodologia pentru înscrierea copiilor în învățământul primar în anul școlar 2013-2014"

MEN a lansat în dezbatere publică "Metodologia pentru înscrierea copiilor în învățământul primar în anul școlar 2013-2014" Ministerul Educației Naționale a lansat sâmbătă, 16 martie 2013, în dezbatere publică proiectul de Metodologie pentru înscrierea copiilor în învățământul primar în anul școlar 2013 – 2014. Documentul poate fi accesat la adresa www.edu.ro , la secțiunea Înscrierea în învățământul primar 2013 (prima pagină). Proiectul conține detaliile referitoare la înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și în clasa I. Proiectul de Metodologie a fost elaborat plecând de la experiența anului anterior. Documentul propune maximizarea opțiunilor părinților pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, propune proceduri simplifícate și subliniază dimensiunea informării publice, astfel încât informațiile să ajungă în timp util la părinți, respectiv la publicul larg interesat. Menționăm că, până la aprobarea Metodologiei prin Ordin al Ministrului Educației Naționale, documentul poate suferi modificări, ca urmare a procesului de dezbatere publică. Reprezentanții ministerului vor ține cont de opiniile primite la adresa www.edu.ro, la secțiunea Înscrierea în învățământul primar 2013, până la data de 24 martie. Acolo unde va fi cazul, unele dintre observațiile semnalate vor putea deveni prevederi integrate în documentul final. Sursa: http://www.edu.ro/index.php/pressrel/18816

HG 79/2013 – pentru stabilirea zilelor de 2 şi 3 mai 2013 ca zile libere

Hotararea Guvernului nr. 79/2013 pentru stabilirea zilelor de 2 si 3 mai 2013 ca zile libere a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 129, din 11 martie 2013 În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 11 lit. a) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. – (1) Pentru salariaţii din sectorul public, zilele de 2 şi 3 mai 2013 se stabilesc ca zile libere. (2) Pentru zilele stabilite ca zile libere potrivit alin. (1) instituţiile publice îşi vor desfăşura activitatea în regim de program normal în zilele de 13 aprilie 2013, respectiv 20 aprilie 2013 sau vor prelungi corespunzător timpul de lucru, până la data de 30 aprilie 2013, potrivit planificărilor stabilite. (3) Prestarea muncii potrivit alin. (2) nu conferă acordarea de timp liber corespunzător. Art. 2. – Prevederile art. 1 nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii. Art. 3. – (1) Dispoziţiile art. 1 nu se aplică magistraţilor şi celorlalte categorii de personal din cadrul instanţelor judecătoreşti implicate în soluţionarea proceselor cu termen în data de 2, respectiv 3 mai 2013 şi nici participanţilor în aceste procese. (2) Dispoziţiile art. 1 nu se aplică personalului din cadrul Trezoreriei Statului care desfăşoară în zilele respective activităţi stabilite prin ordin emis de Ministerul Finanţelor Publice. Art. 4. – Dispoziţiile prezentei hotărâri pot fi aplicate şi angajaţilor din sectorul privat, în măsura în care partenerii sociali stabilesc astfel. PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Ion Moraru Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Nicolae-Liviu Dragnea Ministrul justiţiei, Mona-Maria Pivniceru Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, Mariana Câmpeanu Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice, Daniel Chiţoiu Bucureşti, 6 martie 2013. Nr. 79.

luni, 25 februarie 2013

Ordin MEN 3128/2013 - Centralizator discipline probe concurs 2013

Ordin MEN 3128/2013 - Centralizator discipline probe concurs 2013 ORDIN nr. 3128 din 1 februarie 2013 pentru aprobarea Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar 2013 În conformitate cu prevederile art. 18, art. 94 alin. (1), alin. (2) lit. n), art. 137-140, art. 244 alin. (5), art. 247, art. 248 alin. (4)-(6), art. 262 şi 263 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2013, în temeiul prevederilor Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2013-2014, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.239/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative, ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin. Art. 1 Se aprobă Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar 2013, denumit în continuare Centralizator, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin. _______ *) - Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1. Art. 2 (1)Candidaţii ale căror specializări nu se regăsesc în Centralizator vor primi acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar dacă profilul postului/catedrei coincide cu profilul specializării absolvite şi dacă specializarea înscrisă pe diploma de studii a candidatului/programul de studii finalizat de candidat poate fi asimilată uneia dintre specializările/asimilat unuia din programele de studii incluse în acest Centralizator. În aceste situaţii acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi la concursurile de ocupare a posturilor didactice din învăţământul preuniversitar se acordă cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale. (2)Cuprinderea specializărilor, a programelor de studii universitare de licenţă sau a programelor de studii de masterat existente în Centralizator şi pentru alte discipline/domenii din învăţământul preuniversitar se realizează cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Art. 3 Direcţia generală resurse umane şi reţea şcolară naţională, Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ superior, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale, inspectoratele şcolare judeţene, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. -****- Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 92 din data de 13 februarie 2013

miercuri, 6 februarie 2013

Parlamentarii au adoptat marţi, la dezbaterile asupra proiectului legii bugetului de stat, un amendament privind cadrele didactice netitulare

Parlamentarii au adoptat marţi, la dezbaterile asupra proiectului legii bugetului de stat, un amendament privind cadrele didactice netitulare calificate care au obţinut cel puţin nota 7 la examenul de titularizare, amendament care le-ar permite acestora să devină titulare dacă se certifică viabilitatea postului/catedrei şi consiliul de administraţie al şcolii este de acord. “De prevederile art.253 alin.(1) din Legea educaţiei naţionale, nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază în anul 2013 şi candidaţii care au obţinut cel puţin nota 7 la concursul de titularizare în anul 2012, în condiţiile legii. Potrivit art. 253 din Legea educaţiei naţionale, nr.1/2011, cadrele didactice netitulare calificate care au participat la concursuri de titularizare în anii 2008, 2009, 2010 şi 2011, care au obţinut cel puţin nota 7 şi au ocupat un post/o catedră devin titulare în sistemul de învăţămînt preuniversitar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii generale: se certifică viabilitatea postului/catedrei şi consiliul de administraţie al şcolii respective este de acord”, prevede amendamentul, care nu necesită finanţare suplimentară de la buget. De asemenea, senatorii şi deputaţii au adoptat un amendament care prevede că în anul 2013 bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învăţămînt superior de stat din coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale se aprobă de către organul de conducere al acestora, cu acordul ordonatorului principal de credite şi al Ministerului Finanţelor Publice.

joi, 31 ianuarie 2013

Clasa pregătitoare va fi menţinută în învăţământul obligatoriu începând cu vârsta de şase ani

Clasa pregătitoare va fi menţinută în învăţământul obligatoriu începând cu vârsta de şase ani. Decizia a fost luată astăzi de părinţi, sindicate şi cei doi miniştri care au grijă de educaţie, care au semnat un acord privind organizarea clasei pregătitoare pentru anul şcolar 2013/2014. Acelaşi document prevede că organizarea clasei pregătitoare se poate face şi mai flexibil din punct de vedere al desfăşurării activităţii şcolare. Astfel, prima clasă a învăţământului primar se poate desfăşura fie la şcoală, fie la grădiniţă, dar cu profesori şi după aceeaşi programă şcolară. Acordul prevede şi măsurile pe care Ministerul Educaţiei le va lua. Până la 31 martie , părinţii vor fi consultaţi cu privire la locul unde vor să se desfăşoare clasa pregătitoare pentru copiii lor. Până la 31 martie 2013, Ministerul Educaţiei trebuie să aprobe metodologia pentru clasa pregătitoare. Înscrierea în clasa pregătitoare va începe în luna aprilie. Acordul prevede că ministrul Educaţiei va elabora un ordin pe care îl va da în aprilie 2013 prin care va permite înscrierea în clasa I şi a acelor copii care nu au parcurs clasa pregătitoare până acum, deşi aveau vârsta prevăzută de lege. Copiii cu vârste mai mici de 6 ani pot fi înscrişi la clasa pregătitoare, dar acest lucru nu este obligatoriu. Iar înscrierea se va face în urma unei evaluarări specifice. Copiii cu vârsta cuprinsă între 6 şi 7 ani se vor înscrie obligatoriu în clasa pregătitoare. Cei care au peste 7 ani se vor înscrie în clasa I. Ministerul Educaţiei va continua investiţiile pentru mobilier şi pentru materialele didactice, iar pentru acest lucru va cere fonduri de la autorităţile administraţiei publice: 16 milioane de lei pentru mobilierul şcolar şi 8 milioane de lei pentru materialele didactice. Potrivit acordului, şcolile vor căuta să extindă programele tip „şcoală după şcoală” şi să încheie parteneriate pentru spaţiile necesare acestor programe. Profesorii care predau la clasele pregătitoare vor participa în continuare la cursuri de formare. Datele arată că în anul şcolar 2012-2013 au mers la grădiniţă şi în învăţământul primar cu 37.500 de copii mai mult decât în anul şcolar precedent. De asemenea, sunt cu 60 000 de copii mai mult în grupa mică. Acordul încheiat astăzi respectă de fapt unul dintre ordinele de ministru date în 2011. Potrivit articolului 18 al ordinul nr. 6694 /20.12.2011 prevede: „clasa pregătitoare se organizează în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică în care există nivelul de învăţământ primar acreditat sau autorizat. Aceste clase pot funcţiona şi în cadrul unităţilor de învăţământ preşcolar - grădiniţe – care sunt structuri ale unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică în care există nivelul de învăţământ primar acreditat sau autorizat”. Ponta: Părintele decide Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, la începutul şedinţei de Guvern, că părinţii sunt cei care vor decide locul unde copiii lor vor urma clasa pregătitoare, la grădiniţă sau la şcoală Ponta a spus că astfel va corecta o măsură luată în grabă de „foşti neaveniţi în educaţie, care nu au legătură cu realitatea şi care îşi duc copiii la şcoală în străinătate”. „Părintele va decide dacă copilul merge la şcoală sau va rămâne în sistem de grădiniţă. Domnul ministru ne prezintă din punct de vedere legislativ şi logistic, împreună cu domnul ministru al Dezvoltării soluţia raţională ca nici să nu rupem un anumit proces început, dar nici să nu înnebunim şi să decidem noi în locul părinţilor pentru o perioadă de un an de zile foarte delicată şi foarte importantă pentru dezvoltarea copiilor”, a declarat Victor Ponta.

miercuri, 30 ianuarie 2013

Povestea expresiei «a avea o clasă mai mult decât trenul»

„A avea o clasă mai mult decât trenul”: când şi cu ce înţeles(uri) Generalizarea învăţământului obligatoriu primar de patru clase şi răspândirea ştiinţei de carte, produse în spaţiul românesc în intervalul 1880-1930, au condus la apariţia expresiei „a avea o clasă mai mult decât trenul”. Iniţial, sintagma avea conotaţii pozitive, cu nuanțe ușor ironice, desemnând avansul omului de rând faţă de tehnologia de vârf a epocii. În acea perioadă, trenul reprezenta o tehnologie modernă, care fascina populaţia, precum o fac computerele în zilele noastre. A fi superior unui astfel de mijloc modern era o mândrie pentru omul obişnuit, absolvent al învăţământului primar.Desfiinţarea clasei a III-a la trenuri, petrecută după cel de-Al Doilea Război Mondial, a făcut ca sintagma să se modifice un pic, exprimând noile realităţi: „a avea cu două clase mai mult decât trenul”. Noile reforme ale educaţiei de după 1948, startul campaniei de alfabetizare şi reuşita acesteia au făcut ca societatea românească – cel puţin cea de după 1960 – să fie una cu un grad mult mai ridicat de pregătire decât societatea anterioară, în care analfabetismul atingea cifre greu de imaginat. Ca atare, expresia „a avea o clasă sau două mai mult decât trenul” a căpătat o nuanţă peiorativă, desemnând persoanele care nu aveau prea multă şcoală comparativ cu noile generaţii. Ulterior, sensul cunoaşte noi îmbogăţiri şi sintagma începe să fie aplicată şi celor care au multe pretenţii, fără să aibă şi o solidă pregătire într-un domeniu. Mai târziu, odată cu generalizarea învăţământului liceal de 10 clase, circulaţia expresiei se reduce până aproape de dispariţie. Legătură (aparent) paradoxală între clasele vagoanelor şi democratizarea societăţii Experienţă plăcută sau nu, călătoria cu trenul, în vagoanele claselor I-IV, a fost un adevărat experiment de inginerie socială, prin care societatea s-a democratizat, prin utilizarea în comun a aceluiaşi mijloc de transport de către categorii sociale diferite. Gările, trenurile au devenit spaţii în care clasele sociale s-au întâlnit şi unde, încetul cu încetul, ideea egalităţii şi-a făcut loc; spre deosebire de alte epoci, nimeni nu îţi interzice să călătoreşti la clasa I, dacă, evident, ai bani să îţi cumperi biletul. Această democratizare a societăţii a fost sesizată, de altfel, încă din primele decenii ale existenţei trenului. La mijlocul secolului al XIX-lea, un autor britanic remarca, urmărind cu privirea un tren care trecea pe un pod, faptul că respectivul mijloc de transport lăsa în urmă Evul Mediu şi lumea lui exclusivistă, a nobilimii privilegiate; la rândul lor, francezii au supralicitat rolul căilor ferate, scriind despre ele că sunt o continuă lecție a idealurilor revoluției franceze de egalitate și fraternitate.

Clasa pregătitoare va rămâne clasă obligatorie la ciclul primar, aşa cum prevede în prezent Legea educaţiei

....... Vizualizare foto.Ce a decis Victor Ponta cu privire la clasa pregătitoare. EXCLUSIV ....Clasa pregătitoare rămâne la şcoală din punct de vedere legal, dar Guvernul va da posibilitatea administraţiilor locale să o amplaseze şi la grădiniţe, dacă nu au spaţiu suficient în şcoli, cu condiţia ca ea "să ţină" de o şcoală şi să aibă personal didactic calificat. Premierul Victor Ponta va anunţa miercuri ,la ora 12, procedura şi calendarul după care se va organiza clasa pregătitoare pentru anul şcolar 2013/2014, au declarat pentru gândul surse guvernamentale. Clasa pregătitoare va rămâne clasă obligatorie la ciclul primar, aşa cum prevede în prezent Legea educaţiei. Locul unde se va desfăşura clasa zero va fi decis de către şcoală, admininistraţia locală şi inspectorate, în funcţie de spaţiul de care dispune insituţia de învăţământ unde se va face înscrierea. Guvernul lasă la decizia administraţiei locale să hotărască unde va avea loc clasa pregătitoare. Ministerul Educaţiei va avea un termen pentru realizarea metodologiei pentru clasa pregătitoare. Cel mai probabil trebuie să fie gata până la finalul lunii februarie. Apoi, inspectoratele, şcolile şi administraţia locală vor trebui să evalueze spaţiile pe care le au la dispoziţie până la sfârşitul lunii martie. Ministerul Educaţiei a propus Guvernului să dea bani pentru after school, acolo unde este posibil ca acest tip de serviciu să aibă loc. Copiii de la clasa pregătitoare vor fi învăţaţi de personal didactic calificat, după aceeaşi programă şcolară ca şi în anul şcolar 2012/2013. Tot miercuri, sindicatele din învăţământ, Ministerul Educaţiei şi asociaţiile de părinţi vor semna un acord de principiu cu privire la organizarea clasei pregătitoare. Ministerul Educaţiei va prezenta raportul de evaluare al clasei pregătitoare, realizat în şcolile din toată ţara. Citeşte şi La sfârşitul săptămânii trecute, Remus Pricopie, ministrul Educaţiei, a declarat în cadrul unei conferinţe naţionale care a avut loc la Slobozia, că : "Soluţia pe care am discutat-o cu premierul, cu inspectorii şcolari, cu cei din minister, cu domnul Vasile Molan, cu Ministerul Dezvoltării, cu reprezentanţii administraţei publice va fi o soluţie, după parerea mea, echilibrată, în care nu se va întoarce căruţa în mijlocul drumului, se va merge înainte, dar în acelaşi timp se va încerca acomodarea diferitelor puncte de vedere în condiţiile în care va exista o unitate din punctul de vedere al curriculumului".